Kiedy rok kalendarzowy dobiega końca, czas aby podsumować finanse jednostki. Komendant jednostki obowiązany jest do złożenia do 31 stycznia rozliczenia prowadzonej jednostki za miniony rok. Obowiązek ten wynika z z Ustawy o rachunkowości jak również harcerskiej rzetelności i dbałości o przejrzystość finansów – zarządzamy bowiem środkami wpłacanymi przez rodziców naszych druhów/zuchów.
Rozliczenie przygotowujemy w aplikacji ZiHeR w oparciu o instrukcję prowadzenia dokumentacji finansowej oraz wytyczne do składania rocznych sprawozdań finansowych.
Pomoce w rozliczeniu:
Przypominamy o dostępie do dysku „DOKUMENTY ZHR”, do którego każdy instruktor powinien mieć dostęp. Znajdziecie tam, w folderze FINANSE m. in.:
- szczegółowe wytyczne do rozliczenia rocznego.
- prezentację ze szkolenia finansowego.
- druk delegacji.
- RP.
- wzór pieczątki.
- wzór zestawienia składek.
- Checklistę rozliczeniową.
Przed przyjściem na rozliczenie upewnijcie się, że:
- (poza wyjątkami) saldo końcowe z książki bankowej równa się saldu końcowemu z wyciągu z grudnia minionego roku.
- przy raporcie finansowym wypłata gotówki z książki bankowej równa się wpłacie gotówki do książki finansowej.
- drużyna opłaciła wszystkie składki w minionym roku.